Effektiv træning med elastik (elastiktræning)

Elastiktræning er en effektiv måde at styrke musklerne og leddene på. 

Det er desuden en meget praktisk og fleksibel træningsform, der med fordel kan udføres i hjemmet, på kontoret, på ferien o.lign.

Her på siden finder du en række videoer med elastiktræning, men også information om, hvor du kan købe træningselastikker samt vejledninger i elastiktræning.

 

Anbefalede træningselastikker

Der findes mange forskellige træningselastikker, men de mest populære er 1) elastikbånd, 2) loops og 3) træningstubings.

Vi anbefaler især træningselastikkerne fra Thera-Band, fordi de er fremstillede af kvalitetsmaterialer og desuden anvendes af fysioterapeuter og professionelle sportsfolk i hele verden:

 

Vejledninger i elastiktræning

I disse vejledninger får du en god gennemgang af, hvordan du træner effektivt med elastikker:

Hvorfor træne med elastikker?

Man kan træne sin krop på mange måder; uden vægt, med kropsvægt, med vægte, med modstand, med elastikker m.fl. Nogle af de vigtigste fordele ved elastiktræning er, at man:

  • nemt kan træne hele kroppen uden at skulle bruge maskiner, håndvægte o.lign.
  • har modstand i træningen, hvilket effektivt styrker muskler og led
  • kan opnå stor modstand, ligesom når man træner med vægte
  • har stor fleksibitet med mange muligheder for at træne på forskellige måder, fordi træningen er baseret på kropsvægt og modstand
  • har minimal risiko for overbelastning og skader, idet man ikke bruger håndvægte o.lign.
  • kan træne effektivt uanset hidtidigt aktivitetsniveau
  • kan træne hvor som helst og når som helst
  • kan bruge elastiktræningen som et supplement til styrketræning med vægte og/eller kropsvægt

Det bør også nævnes, at elastiktræning kan udføres af alle – uanset alder, helbredsmæssig tilstand, konditionsniveau osv.

Træningselastikkerne er desuden praktiske at opbevare og kan medbringes overalt.

Modstanden i en elastik afgøres af elastikkens hårhed samt hvor meget den strækkes.

Det anbefales generelt, at man tager 8 – 24 repetitioner i 2 – 3 sæt pr. træning. Disse tal kan naturligvis tilpasses alt efter de enkelte elastikøvelser og den overordnede fremgang i træningen.